U bevindt zich hier: Home > Projecten > Ombudsman

MKB Duiven ombudsman

MKB Duiven ombudsman

De ombudsman van MKB Duiven heeft als doel het behartigen van belangen en/of bemiddelen bij kwesties tussen MKB leden en derden of tussen de MKB leden onderling. De ombudsman onderzoekt en/of biedt begeleiding bij de aangedragen kwestie en zal, indien gewenst, partijen in overleg met elkaar brengen met het oog op het bereiken een gezamenlijk aanvaardbare oplossing.

De ombudsman treedt niet op voor één van de betrokken partijen en zal zich derhalve als onafhankelijke tussen de partijen opstellen vanuit een informele rol. Hij maakt geen deel uit van het bestuur van de vereniging en hij zal zijn taak onbezoldigd uitvoeren.

De ombudsman voert zijn taak vertrouwelijk uit maar zal begeleiding kenbaar maken richting het bestuur. De ombudsman neemt zelfstandig geen standpunten in en hij spreekt ook niet namens het bestuur.

De ombudsman wordt voor een termijn van twee jaar aangesteld door het bestuur.

Leden kunnen vragen of een verzoek tot bemiddeling richten aan het bestuur (info@mkbduiven.nl) of rechtstreeks, door te mailen naar ombudsman@mkbduiven.nl 

Op 6 mei 2016 heeft het bestuur (de sedert 2014 als ombudsman betrokken ondernemer) Ruud Lans (Lans Consultancy BV) definitief aangesteld in deze functie. 

De ombudsman is een idee van Ruud Lans (56 jaar), lid van de commissie belangenbehartiging. Ruud is zelf de eerste ombudsman.

Ruud Lans is eigenaar van adviesbureau Lans Consultancy bv. Hij heeft een juridische achtergrond (arbeidsrecht en ondernemingsrecht), jarenlange ervaring met onder andere ISO-certificeringen en Human Recource Management. Hij heeft de opleiding mediation (conflictbemiddeling) met succes afgerond. De NMI- en ADR-registratie worden dit jaar afgerond. Als ombudsman van MKB Duiven gaat hij ondernemers helpen bij het oplossen van geschillen. Dat kunnen geschillen met overheden of andere instanties zijn, maar ook geschillen tussen ondernemers onderling.

"Je kunt het bijvoorbeeld niet eens zijn met de leveringsvoorwaarden of ontevreden zijn over de kwaliteit van een product of een dienst. Dan heb je een geschil. Grote bedrijven hebben daarvoor een juridische afdeling, maar dat geldt niet voor de meeste MKB'ers. Die kunnen dan bij mij terecht", legt Ruud Lans uit. Hij verwacht echter dat hij vooral zal worden ingeschakeld door MKB'ers die een geschil hebben of dreigen te krijgen met de gemeente of andere instanties.

Ruud Lans heeft al enige ervaring als bemiddelaar in conflicten tussen ondernemers en de gemeente Duiven. Het ging om MKB'ers die wilden bouwen of uitbreiden, maar hun plannen in gevaar zagen komen door de eisen die de gemeente stelde. "In beide gevallen zijn we in gesprek gegaan met de wethouder om te onderzoeken wat er dan wél mogelijk is. Dat vergt een open houding en creativiteit van alle partijen, maar dan kom je er meestal wel uit. Het is zoeken naar de juiste balans."

Ondernemers die een beroep doen op Ruud Lans moeten niet denken dat ze een belangenbehartiger in huis halen. "Als ombudsman ben ik onafhankelijk en neutraal. Ik wil vooral bereiken dat de verhouding tussen de beide partijen normaliseert, zodat er weer ruimte is voor een zakelijke benadering. Je moet voorkomen dat een geschil verhardt en uitmondt in strijd. Dat lukt alleen als je boven de partijen staat."

De werkwijze van Ruud Lans houdt in dat beide partijen hun visie op het geschil geven, waarna de ombudsman met een advies komt. Dat advies is niet bindend en Lans doet ook geen formele uitspraak. "Ik dwing niet in een bepaalde richting, maar als buitenstaander zie je vaak mogelijkheden die de betrokkenen zelf niet meer zien. Overigens kan het ook voorkomen dat ik concludeer dat een oplossing niet mogelijk is. In zekere zin is dat ook een oplossing."

Het inschakelen van Ruud Lans als ombudsman is gratis. "Het is een unieke service van MKB Duiven aan haar leden. Ik doe het vanuit mijn passie voor het ondernemerschap. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar wel veel ervaring en ik vind het normaal om kennis te delen. Mensen met elkaar verbinden is het doel. Ik hoop dan ook dat MKB'ers niet schromen om de telefoon te pakken als ze een probleem hebben", besluit Ruud Lans.

De MKB Duiven Ombudsman is bereikbaar via ombudsman@mkbduiven.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Ook tefefonisch contact is mogelijk via nummer 06-20384909.

Aankomende activiteiten