Gastcolleges door en over ondernemers
De Werkgroep Onderwijs Arbeidsmarkt van MKB Duiven heeft in samenwerking met het Candea College een gastcollege-reeks ondernemerschap opgezet. In totaal acht bijeenkomsten in januari, februari en maart voor leerlingen van de eerste drie jaren van vmbo en mavo.
Rutger Fikse, ondernemer in de transport, stond als eerste voor een groep van zo’n twintig leerlingen. Hij legde heel praktisch uit wat ondernemen in zijn ogen inhoudt en zoomde vervolgens in op de wereld waarin hij succesvol is. Zich ondertussen verbazend over de belangstelling die er was voor zijn verhaal.
Rutger Fikse: “Ja, er werd aandachtig geluisterd en er kwamen goede vragen. Zelfs de docenten waren verbaasd. Het geeft denk ik aan dat dit een goed initiatief is van MKB Duiven en het Candea.”
Hoe kwam het zover? Eigenlijk heel simpel. De Werkgroep Onderwijs Arbeidsmarkt dacht na over de vraag hoe verbinding kan worden gemaakt tussen de arbeidsmarkt en het onderwijsveld.
Werkgroep-voorzitter Rien Boskeljon: “We krijgen veel signalen dat jongeren aan het zwemmen zijn. Dat ze niet weten welke kant ze op willen. Omdat er veel onbekendheid is met de arbeidsmarkt en het ondernemerschap. Terwijl de meeste ondernemers best willen investeren in ‘het bekendheid geven aan’. Al is het maar omdat ze daar ooit zelf voordeel van kunnen hebben.”
De link met het Candea College was gauw gelegd, want naast Rien Boskeljon en Cindy Frieswijk, maakt ook Candea-directeur Ben van den Anker deel uit van de werkgroep. Rien: “Dat was inderdaad snel geregeld.”
Het gaat om sessies van een klein uur, steeds op woensdagen. De ondernemers die een voordracht houden zijn: Rutger Fikse (transport), Fred Kompier (lease), Gaby van Eck (coaching en consulting), Rien Boskeljon (commercie), Marco Schütz (persoonsregistratie), Alfred Menting (tuinbouw), Peter van de Minnen (logistieke automatisering) en Jeroen Willems (ondernemerschap).
De meewerkende ondernemers gaven hun eigen invulling aan de gastcollege-reeks. De werkgroep had wel wat richtlijnen opgesteld.
Rien Boskeljon: “Heel basic. Vertel waarom je ondernemer bent geworden, wat je je als doelen hebt gesteld, waar je tegenaan bent gelopen en de voor- en nadelen van ondernemen. Aangevuld misschien met je grootste fouten en je beste beslissingen, en met informatie over de sector die je vertegenwoordigt. Waarom is het interessant daarin te werken en wat kun je zeker wel en zeker niet verwachten? Dan gaat zo’n uur snel, ook omdat er vragen komen. Veel leerlingen zijn echt nieuwsgierig. Omdat veel van hen het ook niet weten en dit ze kan helpen bij het maken van keuzes.”
De collegereeks is voor de leerlingen geen gezellig tussendoortje. Ze moeten de sessie voorbereiden en er een verslag van maken waar ze een beoordeling voor krijgen.